Sty
31
2015

Niezamówione informacje handlowe zmiany w prawie

Nowa ustawa o prawach konsumenta z 30 maja 2014, która weszła w życie 25 grudnia 2015 nie tylko zmusiła sklepy internetowe do zmiany regulaminów (o czym pisałem w jednym z wcześniejszych postów) wprowadziła również ważne zmiany w ustawie Prawo telekomunikacyjne regulującą między innymi zagadnienia marketingu internetowego. Dzięki zmianie art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne przed niechcianą informacją handlową (spam) chronieni są wszyscy użytkownicy końcowi urządzeń telekomunikacyjny a nie tylko osoby fizyczne jak to wynika z art. 10 ust. 1 ustawy O świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Nowe brzmienie art. 172 Prawa telekomunikacyjnego jest następujące (zmiany zostały pogrubione)

  1. Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.
  2. Przepis ust. 1 nie narusza zakazów i ograniczeń dotyczących przesyłania niezamówionej informacji handlowej wynikających z odrębnych ustaw.
  3. Używanie środków, o których mowa w ust. 1, dla celów marketingu bezpośredniego nie może odbywać się na koszt konsumenta.

Stosując powyższy przepis literalnie, zakazana jest każda forma marketingu bezpośredniego, chyba że abonent wyraził na to zgodę. Za formy marketingu bezpośredniego uznać powinniśmy:

  • email z ofertą handlową;
  • reklamę na stronie internetowej;
  • SMS – y z ofertami handlowymi;
  • telefony z ofertami handlowymi.

W rożnych źródłach internetowych prowadzone są rozważania, czy powyższa zmiana zabrania również wysyłanie zapytania o zgodę na przesłanie oferty handlowej.

Kontynuując w temacie spamu, warto zapoznać się z raportem „Analiza rynku spamu w Polsce” przygotowanym przez Bluehill Sp. z o.o. oraz Quality Watch Sp. z o.o na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Okazuje się, że ok. 78% wiadomości przechodzących przez sieć Smart Protection Network (TM) jest zakwalifikowana jako spam co plasuje Polskę w środku stawki jednak zdecydowanie powyżej innych krajów rozwiniętych (e.g. Niemcy 52%).


Celem bloga jest popularyzacja wiedzy na temat związany z handlem internetowym a wszystkie treści mają charakter wyłącznie informacyjny. Poglądy i opinie przedstawione w tej wiadomości są wyłącznie poglądami i opiniami jej autora i nie mogą być podstawą do podejmowania decyzji w zakresie prawa czy obrotu gospodarczego. Autor nie odpowiada za jakie kolwiek szkody wyrządzone zastosowanie lub brakiem zastosowania się do tej treści.

Related Posts

O autorze: Tomasz Wesołowski

W internecie działa od 1996 roku, prowadząc własne strony internetowe jak i cudze. W 2010 roku założyłem mój pierwszy sklep internetowy, teraz prowadzę ich kilka. Moim głównym zainteresowaniem jest tworzenie wartości dodanej dla klienta dzięki, której uzyskuje się wysokie marże.

2 komentarze+ Dodaj komentarz

  • „Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących (…)”. W łączeniu tych zdań mamy i; spotkałem się z opinią prawnika, że te 2 warunki muszą być spełnione jednocześnie, żeby podlegały pod ustawę, czyli nie można wysyłać maili do celów marketingu bezpośredniego za pomocą automatycznych systemów, nic w tym paragrafie nie ma na temat ręcznego wysyłania maila do określonego odbiorcy (nie grupy odbiorców).

    • Z drugiej strony za automatyczny system wywołujący uznaje się każdy system służący do automatycznego przekazywanie komunikatów odbiorcom…co można zinterpretować jako zakaz reklamy na stronach wwww.

Zostaw komentarz

CommentLuv badge